The Utilization of Grammatical Justifications in the Didactics of Arabic Grammar
Main Article Content
Abstract
This research explores grammatical reasoning (ta‘līl) in the Arabic linguistic tradition, analyzing its impact on grammar theory and language pedagogy. Initially a tool to explain linguistic phenomena, ta‘līl evolved into a complex, often contentious framework that introduced logical abstraction beyond practical language use. This shift created terminological and theoretical rigidity, reducing grammar’s applicability in real contexts. The study critiques how this has influenced teaching, highlighting a gap between theoretical grammar and communicative competence. It questions the relevance of maintaining such approaches in modern language education. The research proposes a revised pedagogical model that balances traditional grammar with real-world language use, aiming to enhance learners' proficiency and restore the communicative value of Arabic grammar.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
- مبروك سعيد، ع. م. (1985). في إصلاح النحو العربي: دراسة نقدية (ط. 1). الكويت: دار القلم. ص: 32.
- زاير، س. ع.، وداخل، س. ت. (2015). اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية (ط. 1). عمان، الأردن: الدار المنهجية للنشر والتوزيع. ص: 116.
- ابن عصفور الإشبيلي. (1972). المقرب (تح. أ. ع. الجواري، و ع. الجبوري، ط. 1). بغداد: مطبعة العاني. ص 45.
- الفاكهي، ع. أ. (1993). شرح كتاب الحدود في النحو (تح. م. ر. أحمد، ط. 2). القاهرة: مكتبة وهبة. ص 53.
- أبو المكارم، ع. (2007). تعليم النحو العربي: عرض وتحليل (ط. 1). مصر: مؤسسة المختار، ص 21.
- النحاس، أ. ج. (1992). القطع والائتناف (تح. ع. إ. المطرودي، ط. 1). الرياض، السعودية: دار عالم الكتب، ص -162-211- 489-700-
- الزجاج، إ. س. أ. إ. (1988). معاني القرآن وإعرابه (تح. ع. ع. شلبي، ط. 1، ج. 5). بيروت: عالم الكتب، ص. 90
- خليفات، ن. ع. (2013). تربويات المعلم الذي نريد (ط. 1). عمان، الأردن: دار اليازوري العلمية.
- ابن عطية، ع. ح. (1422هـ). المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز (تح. ع. ع. محمد، ط. 1، ج. 2). بيروت: دار الكتب العلمية، ص. 241
- العكبري، أ. ب. ع. ح. (1976). التبيان في إعراب القرآن (تح. ع. م. البجاوي، ج. 1). القاهرة: عيسى البابي الحلبي وشركاه. ، ص. 340.
- السمين الحلبي، أ. ع. ش. (2008). الدر المصون في علوم الكتاب المكنون (تح. أ. م. الخراط، ج. 3). دمشق: دار القلم، ص. 626.
- ابن عاشور، م. ط. (1984). تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد (ج. 4). تونس: الدار التونسية للنشر، ص. 281
- الزمخشري، م. ع. (1987). الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل (ط. 3، ج. 3). القاهرة: دار الريان للتراث – بيروت: دار الكتاب العربي، ص. 299.
- الخفاجي، إ. س. (1953). سر الفصاحة (تح. ع. الصعيدي). القاهرة: محمد عبيد صبيح، ص. 33
- العماني، أ. م. ح. (1423هـ). المرشد في الوقوف (تح. هـ. م. ع. العبدلي، و م. ع. ب. بازمول، ط. 1، ج. 1). مكة المكرمة: جامعة أم القرى، ص. 532
- الزجاجي، أ. ق. (1986). الإيضاح في علل النحو (تح. م. المبارك، ط. 5). بيروت: دار النفائس، ص. 64.
- الألوسي، أ. ف. ش. م. (1994). روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني (ط. 1، ج. 9). بيروت: دار الكتب العلمية، ص. 201
- الأشموني، أ. ع. (2002). منار الهدى في بيان الوقف والابتدا (تح. ش. أ. العدوي، ط. 1، ج. 1). بيروت: دار الكتب العلمية، ص. 229
- أبو حيان الأندلسي، م. ي. (2000). البحر المحيط (ج. 4،). بيروت: دار الفكر ص. 416
- الفخر الرازي، أ. ع. م. ح. ح. (1420هـ). مفاتيح الغيب التفسير الكبير (ط. 3، ج. 15). بيروت: دار إحياء التراث العربي، ص. 459.
- الأنباري، م. ق. م. ب. (1971). إيضاح الوقف والابتداء (تح. م. ع. ر. رمضان، ج. 1). دمشق: مجمع اللغة العربية، ص. 519.
- المقدسي، م. د. (2009). فتح الرحمن في تفسير القرآن (ط. 1، ج. 3). قطر: دار النوادر، ص. 255
- الداني، ع. س. (2001). المكتفى في الوقف والابتدا (تح. م. ع. ر. رمضان، ط. 1). عمان، الأردن: دار عمار، ص. 90